نقد و بررسی dirt3
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ رو برای تمامی کسانی که مثل خودم تو نخ کارآگاهی هستن ساختم البته کسایی کهx360 هم دارن از این وبلاگ بدشون نمیاد
آخرین مطالب
پيوندها


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 196
بازدید کل : 63223
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

پازل ساز آنلاین بازی منچ آنلاین بازی بازی با میوه ها بازی ماشین سرعت بازی بیلیارد 1 نفری بازی بیلیارد آنلاین 2 نفری بازی
کلوپ کارآگاهان
این وبلاگ رو برای تمامی کسانی که مثل خودم تو نخ کارآگاهی هستن ساختم البته کسایی کهx360 هم دارن از اینوبلاگ بدشون نمیاد




در بازی سازی سبک های متعدد و مختلفی وجود دارد. یکی از معروف ترین و محبوترین این سبک ها ، سبک ریسینگ یا همان مسابقه ای است. این سبک تاریخچه طولانی در بازی سازی دارد و یکی از اولین سبک های بازی سازی به شمار می آید. شاید معروف ترین و به یاد ماندنی ترین سری بازی این سبک سری “جنون سرعت” باشد که بهترین های این سبک را هم در میان خود دارد. اما خود سبک ریسینگ به چند دسته و شاخه تقسیم می شود. مانند شبیه سازی ، رالی ، شهری ، تعقیب و گریز ، زیرزمینی و چند دسته دیگر. در بین شاخه های این سبک شباهت هایی وجود دارد و گاه برخی بازی ها چند شاخه از این سبک را شامل می شود. غیر از سری “جنون سرعت” ، سری بازی های نامدار و مشهور دیگری نیز در سبک وجود دارد که می توان از بین آنها به نام های “گرن توریسمو” ، “فورزا موتورز” ، “فرمولا یک” و “درت” اشاره نمود.

اولین نسخه از سری بازی درت با نام “کالین مک ری: درت” در ماه جون سال 2007 میلادی بر روی پلتفرم های ویندوز ، ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 عرضه شد. این بازی در زمان عرضه به خاطر گرافیک زیبا ، مولتی پلیر نو آورانه و گیم پلی استثنایی خود مورد توجه بسیاری قرار گرفت و در زمره بهترین بازی های سال 2007 در سبک ریسینگ قرار گرفت. دو سال پس از انتشار اولین نسخه این سری، در سمپتامبر و دسامبر 2009 نسخه دوم با نام “کالین مک ری: درت 2″ به مقصد پلتفرم های ویندوز، ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 ، وی ، دی اس و پلی استیشن همراه (پی اس پی) وارد بازار شد. این نسخه از بازی با توجه به سابقه ی نسخه قبل ، افزایش تعداد پلتفرم های مقصد و قابلیت و پتانسیل بالای خود توانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند و از سایت ها و مجلات مختلف نیز میانگین امتیازی 90 را کسب نماید.

این سری تنها با دو نسخه توانست در ردیف بهترین بازی های ریسینگ قرار بگیرد و به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. به همین دلیل “کدمستر” که عهده دار ساخت و نشر این بازی بود ، تصمیم گرفت که این سری را با جدیت و کیفیت بیشتر ادامه دهد و آن را به بهترین بازی سبک رالی ریسینگ تبدیل نماید. در راستای همین هدف با استفاده از یک وایریش حرفه و فوق العاده کارآمد از موتور “ای.جی.او 2″ شروع به ساخت سومین نسخه از این سری نمود. در این نسخه از بازی هدف سازندگان بهبود گیم پلی ، افزایش محیط و مسابقات بازی ، افزایش تعداد ماشین های درون بازی و جامع تر کردن بخش مولتی پلیر و آنلاین بود.

سومین نسخه از سری بازی های درت ، در 25 ماه می 2011 برای پلتفرم های ویندوز ، ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 منتشر شد. در این متن قصد داریم که این بازی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و به مزایا و معایب این بازی اشاره کنیم. به خاطر سبک این بازی و همچنین انتخابی بودن موسیقی آن ، دو بخش موسیقی و داستان را در این نقد حذف نموده و سر فصل های “شبیه سازی” و “هیجان و جذابیت” را به متن اضافه نموده ایم.

بزرگ پیست کوچک

گرافیک این بازی جزء بهترین های این سبک است. جزئیات در بازی بیداد می کند. پیست ها با دقت بسیار و بسیار ماهرانه طراحی و اجرا شده اند. نه تنها خود پیست ها بلکه تمام محیط اطراف آنها با دقت و وسواس خاصی پیاده شده اند و نشان از اهمیت بالای سازندگان دارند. موتور پایه بازی برای این نسخه ویرایش شده و بهبود یافته ، به طوری که متفاوت از گذشته و بسیار کارآمد جلوه می کند. افکت ها نیز در بازی عالی کار شده اند. دقت سازندگان در طراحی افکت ها جایی خود را نشان می دهد که می بینیم ، تأثیر چرخ های هر ماشینی بر روی پیست متفاوت از دیگر ماشین ها و همچنین تأثیر چرخ ها بر روی یک پیست متفاوت از دیگر پیست هاست. تعداد ماشین های موجود در بازی بسیار زیاد است و با وجود این تعدد ماشین ها همه آنها به دقت شبیه و پیاده سازی شده اند. بافت ها نیز بسیار خوب هستند و کیفیت بازی را بسیار ارتقا می بخشند. تخریب پذیری ماشین ها و محیط نیز بالاست و تأثیرات این دو بر یکدیگر باور ناپذیر است. نورپردازی بازی هم کار شده است و در کل بازی در بخش گرافیک کم نقص ظاهر شده است. پشتیبانی بازی از دایرکت ایکس 9 تا 11 از دیگر مزیت های این بازی است و قدرت گرافیکی بازی در دایرکت ایکس 11 توصیف ناپذیر است.

از معدود معایب گرافیکی این بازی می توان به هموار بودن غیر طبیعی سطح پیست ها و همچنین غیر قابل مشاهده بودن اختلاف ارتفاع سطح پیست ها اشاره نمود.

از رویا تا واقعیت

از زمان 32 بیتی شدن گرافیک بازی ، هر روز شمایل بازی ها بیشتر به واقعیت نزدیک می شدند. در راه افزایش میزان شبیه سازی بازی ها در هر سبک بازی های شاخص و سرآمدی وجود داشته است که پله ای برای صعود کیفیت شبیه سازی در آن سبک بوده است. در سبک ریسینگ نیز اگر بخواهیم بازی های پیشرو در این سبک را معرفی کنیم ، گرن توریسمو و درت اولین آنها خواهند بود. در پنجمین نسخه از سری گرن توریسمو این بازی به قدری به واقعیت نزدیک شده بود که کمتر کسی می توانست مرز آن با واقعیت را تشخیص دهد. چند ماه بعد از گرن توریسمو 5 ، درت 3 در بازار ظاهر شد و این بار با قدرت گرافیکی مثال زدنی خود همه را بهت زده کرده است ، حال آنکه این بازی یک بازی انحصاری ، پر هزینه و زمان بر مانند گرن توریسمو نیست.

در این نسخه محیط های بازی بسیار بیشتر و متفاوت تر از قبل هستند. محیط های گلی ، برفی ، بارانی ، پیست و خاکی انواع محیط ها و پیست های بازی را تشکیل می دهند. شرایط ماشین ها و رانندگی در هریک از این پیست ها متفاوت است و بازی در هر کدام از این محیط ها قدرت گرافیک و گیم پلی خود را به رخ بازی کننده می کشد. از نکات اوج شبیه سازی تاثیرات متقابل محیط و خودرو هاست به گونه ای که هر کدام از افکت های آب ، خاک ، گل و برف تأثیرات مختلفی را عرضه می کنند و اجزای هر کدام طراحی و پیاده سازی جداگانه دارند که بسیار به طبیعی شدن بازی کمک می کند.

همچنین در این نسخه از برند ها و مدل های مختلف و پر تعدادی استفاده شده و با توجه به پروسه یک سال و نیمه تولید بازی ، بازهم بازی قوی عمل کرده و شبیه سازی خودرو ها به بهترین نحو در بازی پیاده سازی شده و در درجات سختی بالا کنترل تک تک خودرو های موجود در بازی متفاوت است. در شبیه سازی خودرو ها بازی به حدی قدرتمند عمل می کند که در صورت آسیب دیدگی کاپوت ماشین ها و نمایان شدن موتور ، دقیقاً موتور همان ماشین را با ریز ترین جزئیات مشاهده خواهیم کرد ، که این نکته نیز بسیار تحسین برانگیز است.

جعبه دنده

گیم پلی بازی ساده ، روان و بسیار کارآمد است. دقت و قدرت گیم پلی وصف ناپذیر است. تفاوت قدرت ماشین بسیار ملموس است و برای تک تک مجموعه ی بزرگ خودرو های درت 3 گیم پلی طراحی شده است. تفاوت رانندگی در پیست های مختلف و سختی های آن ها در گیم پلی رعایت شده است. به طور مثال در پیست های برفی و خاکی ، عدم وجود دید مهم ترین چالش در گیم پلی است ، حال آنکه در پیست های بارانی ، پیچ ها سخت ترین بخش رانندگی است. حضور در خط راهنمای مسابقه ، تاثیر زیادی در گرفتن مقام دارد و هرچه در مسیری نزدیک تر به خط راهنمای مسابقه برانید ، سرعت تمام کردن مسابقه افزایش یافته و به همین ترتیب احتمال اول شدن افزایش می یابد. همچنین در صورتی که از سیستم اتوماتیک سرعت و دنده استفاده کنید ، در مواقع لازم دنده تعویض شده یا در مواقع ضروری و پیچ های تند از سرعت خودرو کاسته می شود. در گیم پلی بازی بخش های متعدد و متفاوتی طراحی شده است که دشوار ترین آنها بخش های امتیازی است که مسابقاتی با حرکات نمایشی تحت عنوان درت است. همچنین از قسمت های جدید و جذاب گیم پلی می توان به بخش های “هد 2 هد” و “گیمخانا” اشاره نمود.

در بخش “بازی تک نفره” ، “چند نفره” و “آنلاین” باز هم بازی نو آور است. در تک نفره شما می توانید مسابقاتی طراحی کرده و خودتان در آن ظاهر شوید. در بخش “مولتی پلیر” ماد ها و حالات مختلفی وجود دارد که هیجان و لذت بالایی دارد. در امکانات آنلاین بازی هم می توانید صحنه های جذاب یک مسابقه یا تمامی یک مسابقه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید ، ماشین های اسپورت شده توسط خودتان را به اشتراک بگذارید ، با دوستانتان گفت و گو کنید و سوالات و مشکلات خود را مطرح کنید.

تخریب پذیری که جزء مشترک گرافیک و گیم پلی بازی هاست ، این بار در قسمت گیم پلی ضعیف ظاهر می شود ، به گونه ای که آسیب های وارده به خودرو هیچ گونه تأثیری در کار و بازدهی خودرو و گیم پلی ندارد. این نقطه ضعف از این رو بسیار مهم جلوه می کند که حتی در بازی هایی که در زمره سبک ریسینگ قرار ندارند ، آسیب دیدگی ماشین در کاردهی آن تأثیر گذار است ، حال آنکه در این بازی که یکی از بهترین های این سبک است ، برای آسیب دیدگی هیچ تغییری در گیم پلی اتخاذ نشده است. از دیگر اشکالات گیم پلی آن است که خودرو شما حتی در صورت چپ شدن از حرکت نمی ایستد و از روند مسابقه خارج نمی شود. همچنین شما نیز این توانایی را نخواهید داشت که با حرکات خود خودرویی دیگر را از دور خارج کنید.

 

لذت یک تصادف

گرافیک زیبا ، گیم پلی کار آمد ، بخش آنلاین متنوع و بسیاری نکات دیگر مانند حضور برند ها و خودرو های مختلف جذابیت بالایی به این بازی می بخشد. لذت پیچیدن های چندین ثانیه ای ، پرش های زیبا، سر خوردن روی پیست ها و ضربه زدن به خودرو های دیگر غیر قابل توصیف است. آیتم های امتیازی بازی در عین دشواری ، بسیار لذت بخش و مفرح است. رقابت موجود در مسابقات “هد 2 هد” ، آن هم در سطوح دشوار و بالای مسابقات ، هیجان خاصی را به بازی می بخشد. یا ازدیگر موارد هیجان انگیز بازی آن است که در لحظات پایانی به نفر اول رالی برسید و با اختلاف تنها یک هزارم ثانیه ، برنده آن رالی دشوار بشوید.

اما به رغم نکات مثبت بازی عدم ساخت و استفاده از موسیقی مخصوص بازی از میزان هیجان آن می کاهد. همچنین عدم تغییر در کارآیی خودرو پس از حوادث و آسیب ها ، باعث می شود که بازی کننده با چالش هایی عمیق مواجه نشود تا بر هیجان بازی اضافه شود.

آهنگ گوش نواز موتور

با وجود آنکه این بازی از موسیقی ارجینال بی بهره است ، اما این موضوع باعث افت صوتی بازی نمی شود. صداگذاری نیز در این بازی عالی عمل می کند. افکت های صوتی به خوبی ساخته و کارگذاری شده اند و در هیچ جای بازی خلاء صوتی احساس نمی شود. صدای متساعد شده از موتور هر ماشین با ماشین دیگر متفاوت است و این جای بسی خوش حالی دارد. جالب آن است که بدانید ، سازندگان بازی صدای تولیدی هر خودرو را شناسایی کرده و دقیقا بازسازی نموده اند ، حتی در آب و هوا های مختلف صدای موتور متفاوت است. همچنین صدای برخورد خودرو با هریک از اجزای گیم پلی ، از جمله پیست متفاوت است. صدای برخورد چرخ ها با آب ، برف ، خاک ، گل و آسفالت به طور جداگانه و دقیق کار شده است. بازی در بخش صداگذاری به حدی قوی عمل می کند که در هنگام رانندگی می توان تفاوت صدای چکیدن باران بر روی گل را با صدای چکیدن آن بر روی آسفالت احساس نمود. صدای برخورد خودرو های مختلف با یکدیگر نیز به خوبی طراحی و اجرا شده است.

از نفاط قوت صداگذاری این بازی صداگذاری نقشه خوان است. به غیر از نکات شبیه سازی و پیاده سازی جزء به جزء و دقیق ، و به کار بردن اطلاحات کاربردی و رایج نقشه خوانی که بازی را ملموس تر می کند ، نقشه خوانی در بازی بسیار مفید و تأثیر گذار است به گونه ای که گاهی بازی کننده مسیر پیست را به دلیل بلند شدن خاک ، تاریکی یا بارش باران نمی تواند ببیند اما به وسیله راهنمایی های درست ، سریع و با دقت نقشه خوان به طور کامل از مسیر جاده اطلاع پیدا کرده و به راه خود ادامه می دهد.

حرف آخر

در پایان می توان گفت که بازی “درت 3″ جزء بهترین و کامل ترین بازی های سبک ریسینگ و تا به حال بهترین بازی این سبک در امسال بوده است. پیشرفت این بازی نسبت نسخه های قبلی و تفاوت کیفی آن حتی با بزرگان این سبک نیز قابل مشاهده است. با وجود نوآوری ها و خلاقیت های موجود در این بازی و در ضمن ، کیفیت بالای این نسخه ، انتظارات از شرکت “کدمستر” برای نسخه های بعدی این سری بسیار افزایش خواهد یافت. امیدواریم اگر این سری ادامه پیدا کرد ، چیز ها تازه و اعجاب آوری در پس خود داشته باشد و مانند بسیاری از سری بازی های دیگر به تکرار مکررات نیافتد.

 

نمرات بازی

گرافیک: 9.5

شبیه سازی: 9

گیم پلی: 9

هیجان و جذابیت: 8.5

صداگذاری:10

نمره کلی: 9


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







شنبه 28 خرداد 1390برچسب:, :: 19:50 ::  نويسنده : ghozmit